-
Inzicht krijgen in de selectieprocessen die een rol spelen bij de totstandkoming van de programmering van culturele instellingen en festivals.
-
Inzicht krijgen in de theorievorming rondom deze artistieke selectieprocessen
-
Inzicht krijgen in de invloed van de artistieke, maatschappelijke en beleidsmatige contexten waarin deze selectieprocessen plaatsvinden.
-
Leren analyseren van programmeringsvraagstukken.
-
Oefening in het afnemen interviews en het gebruik daarvan als wetenschappelijke bron.
|
|
De cursus verkent de wijze waarop culturele instellingen hun aanbod programmeren. Je kunt hierbij denken aan instellingen als bioscopen, theaters en concertzalen, maar ook aan festivals, radiostations, orkesten, musea en galeries. De cursus vertrekt onder andere vanuit het door Pascal Gielen in zijn boek Kunst in netwerken ontwikkelde model over artistieke selectieprocessen en de diverse contexten waarbinnen de programmeur moet werken. Tevens komen enkele alternatieve perspectieven c.q. kritieken en actuele trends ter sprake die van invloed zijn op het programmeringsproces. Van invloed op de besluitvorming door de programmeur zijn zaken als de artistieke idealen, ontwikkelingen binnen de kunsten, het beschikbare budget, de belangstelling van het publiek, overheidsbeleid en dergelijke. Daarbij is aandacht voor zowel sectoroverstijgende als sectorspecifieke factoren.
Excursies naar culturele instellingen bieden de student daarnaast een directe kennismaking met de programmeurspraktijk.
In de cursus staan de disciplines muziek (werkgroep 1) en theater/film (werkgroep 2) centraal. Andere kunstdisicplines komen slechts zijdelings aan bod.
|
|
|