SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOB2CE
INFOB2CE
Cognitie en emotie
Cursus informatieRooster
CursuscodeINFOB2CE
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau3 (Bachelor Gevorderd)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Betawetenschappen; Undergraduate School Bètawetenschappen;
Contactpersoondr. J.M. Houtkamp
Telefoon+31 30 2536355
E-mailJ.M.Houtkamp@uu.nl
Docenten
Docent
dr. J.M. Houtkamp
Overige cursussen docent
Docent
dr. Z. Yumak
Overige cursussen docent
Blok
2  (09-11-2015 t/m 05-02-2016)
Aanvangsblok
2
TimeslotA: MA-ochtend, DI-namiddag, WO-ochtend
Onderwijsvorm
Voltijd
Opmerkinghttp://www.cs.uu.nl/education/vak.php?vak=INFOB2CE
Cursusinschrijving geopendvanaf 31-08-2015 t/m 27-09-2015
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
Na-inschrijvingJa
Na-inschrijving geopendvanaf 26-10-2015 t/m 27-10-2015
WachtlijstJa
Plaatsingsprocedureadministratie onderwijsinstituut
Cursusdoelen
Kennis en begrip van:
  • belangrijke cognitieve processen, de belangrijkste modellen van menselijke emotie, en gerelateerde begrippen zoals engagement, motivatie, en (social) presence; 
  • evaluatie van de cognitieve en emotionele respons van ICT-gebruikers;
  • perspectieven zoals Affective Computing en Emotional Design; 
en het kunnen toepassen van deze kennis in het ontwerp en de evaluatie van verschillende soorten applicaties. 
Inhoud
In het vak Cognitie en Emotie behandelen we cognitieve processen (zoals waarnemen, verwerken, gebruiken en onthouden van informatie), emoties en de wisselwerking tussen beide. De aandacht gaat vooral uit naar de rol van deze fenomenen in het ontwerp en gebruik van ICT. 

Traditioneel werden cognitie en emotie in onderzoek en literatuur afzonderlijk behandeld. De wederzijdse be├»nvloeding van emoties en cognitieve processen is echter overduidelijk en zeer relevant voor het ontwerp en de evaluatie van een breed scala aan computerapplicaties: bijvoorbeeld systemen die gebruikers helpen in een stressvolle situatie goede beslissingen te nemen; trainingsapplicaties waarin virtuele karakters emoties moeten kunnen tonen; en games die zowel leuk als leerzaam moeten zijn. Maar ook in dagelijks gebruikte applicaties spelen emoties en cognitieve processen van de gebruiker natuurlijk een rol: wanneer een applicatie te veel informatie tegelijk aanbiedt bijvoorbeeld, kan de gebruiker fouten maken en gefrustreerd raken. Een mooi vormgegeven en goed ontworpen applicatie daarentegen zorgt ervoor dat de gebruiker een prettige ervaring heeft en deze vaker wil gebruiken. 

Het vak is van belang voor studenten met interesse in (applied en entertainment) games, en mens-machine interactie in het algemeen. 
Ingangseisen
Verplicht materiaal
-
Werkvormen (aanwezigheidsplicht)
Hoorcollege (Verplicht)

Werkcollege (Verplicht)

Toetsen
Eindresultaat
Weging100
Minimum cijfer6

SluitenHelpPrint
Switch to English