SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14304
CI3V14304
Communicatie, organisaties, crisis
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14304
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan de student:
-  relevante organisatievariabelen onderscheiden en aangeven hoe die communicatieprocessen in organisaties beïnvloeden (denk aan: cultuur, structuur, werkprocessen, management, leiderschap).
-  relevante theorieën over organisaties, crisiscommunicatie en communicatie in organisaties karakteriseren en vergelijken.
-  onderzoek naar communicatieprocessen in organisaties kritisch beoordelen.
-  kritische factoren in crisiscommunicatie te benoemen.
       een eenvoudig onderzoek naar crisiscommunicatie verantwoorden, uitvoeren en rapporteren
Inhoud
In eerdere cursussen in het verdiepingspakket Communicatie, taal en interactie heb je je beziggehouden met begrips- en overtuigingsprocessen rond communicatieboodschappen en met de invloed van media op communicatie. In deze cursus staat de invloed van de organisatiecontext op de communicatie centraal. We gaan in op de vraag hoe teksten en interacties in organisaties mede bepaald worden door organisatievariabelen zoals de organisatiestructuur, de werkprocessen, de organisatiecultuur, etc.
We maken dat nog iets ingewikkelder (maar ook spannender) door naar organisaties te kijken in een turbulent-dynamische omgeving, namelijk tijdens een crisis. Het kan daarbij gaan om een crisis voor de organisatie: er vallen bijvoorbeeld ontslagen, er moeten producten uit de schappen worden genomen of er is een resistente bacterie in het ziekenhuis. Het kan ook gaan om een crisis voor een individu, die bijvoorbeeld een hulpdienst belt, een organisatie dus die speciaal toegerust is op crisiscommunicatie.
SluitenHelpPrint
Switch to English