SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: BETA-B3WTS
BETA-B3WTS
Stage Wetenschaps- en Techniekcommunicat
Cursus informatie
CursuscodeBETA-B3WTS
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na het afronden van deze cursus kan de student:

• Aan de hand van ontwerp-, leer-, gedrags- en communicatiemodellen communicatieve activiteiten en producten beschrijven, analyseren, en beoordelen.
• De kennisbasis wetenschapscommunicatie adequaat inzetten in het ontwerp van een wetenschapscommunicatief product.
• Een korte populair wetenschappelijke tekst schrijven met een specifiek doel voor een specifieke doelgroep
• In teamverband een mondelinge eindpresentatie adequaat voorbereiden en geven voor opdrachtgever, docenten en medestudenten.
• In teamverband een voldoende onderbouwde verantwoording schrijven voor het ontwikkelde product.
• Zijn/haar persoonlijke positie herbepalen t.o.v. wetenschapscommunicatie voor de verdere inrichting van zijn / haar studie en loopbaan.
Inhoud
In deze stagecursus zet je de kennis die je op hebt gedaan in de introductiecursus wetenschapscommunicatie (BETA-B2WTC) in op de werkvloer. Je gaat meedraaien in de dagelijkse gang van zaken in een organisatie die werkzaam is op het gebied van de wetenschapscommunicatie. Als eigen opdracht ontwikkel je samen met een medestudent projectmatig en onderbouwd een wtc-product voor de stage-organisatie. Gedurende de onderwijssessies en het werken in de praktijk ontwikkel je zicht op de benodigde competenties voor het wtc-werkveld en op jouw eigen toekomst binnen of buiten de wetenschapscommunicatie.
Als toekomstig museummedewerker heb je bijvoorbeeld helderheid en aantrekkelijkheid van de boodschap hoog in het vaandel staan. Als je communicatie-adviseur wilt worden gaat het vooral over aspecten als vertrouwen en het betrekken van de doelgroep. Door jouw wensen en verwachtingen te spiegelen aan de realiteit op de werkvloer, kun jij reflecteren op je functioneren en je persoonlijke positie t.o.v. de wetenschapscommunicatie beter bepalen.
Per week is er op de maandag interactief onderwijs of een werkgroep van  2 of 4 uur.  Het flankerend onderwijs richt zich op het projectmatig leren werken (in teams) aan de ontwikkeling van een product waarvoor de stage-organisatie de opdrachtgever is. Naast projectmatig leren werken, zal het ontwikkelingsproces ondersteund worden, o.a. door ontwerpsessies en verdiepende theorie. Ook aan de ontwikkeling van de student als toekomstig werknemer wordt aandacht besteed. Zo is een korte cursus publieksschrijven over wetenschap een integraal onderdeel van de onderwijssessies.
De woensdagen en vrijdagen zijn twee volle stagedagen. Op deze stagedagen ervaren de studenten wat het werken in de wetenschapscommunicatie inhoudt en welke competenties (persoonlijke eigenschappen, vaardigheden, & kennis) je er allemaal voor nodig hebt. Ze draaien mee in de dagelijkse gang van zaken, pakken voorkomende werkzaamheden op en werken aan een (klein) concreet wetenschapscommunicatief product in opdracht van de stage-organisatie.

Studieadviespad
Voor studenten die deze cursus volgen vanuit de opleiding biologie maakt de cursus onderdeel uit van het studieadviespad Educatie, Communicatie en Management.
SluitenHelpPrint
Switch to English