SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200800064
200800064
Uitgeverijen in het literaire veld: theorie en onderzoek
Cursus informatie
Cursuscode200800064
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Zie inhoud.
Inhoud

De cursus biedt een kennismaking met diverse aspecten van de boekenuitgeverij. Aan de orde komen de uiteenlopende stappen in het selectie- uitgeef- en distributieproces van het (algemene)boek. Te denken is aan fondsvorming, planning, redactie, boekcalculatie, vormgeving en opmaak, de keuze van exploitatiekanalen, boekenmarketing en leesbevorderingsinspanningen. De productie en distributie van boeken wordt gesitueerd in het bredere kader van het overheidsbeleid in dit verband. Daarbij kijken we naar de wet- en regelgeving rond auteursrecht, naar uitgavecontracten, cultuur- en letterenbeleid van de overheid, inclusief de uiteenlopende instanties en fondsen die voor de ondersteuning van dit beleid in het leven zijn geroepen. Ook komt de positie van het Nederlandse boekenbedrijf in internationale context aan bod. Deze cursuselementen bieden veel praktische informatie over het boekbedrijf die de deelnemer goed voorbereidt op een eventuele stage in de uitgeverijwereld. Daarnaast telt de module ook een beschouwelijke component, waarin voorbeelden van cultuursociologische theorievorming (o.a het werk van Pierre Bourdieu) aan de orde komen. In dat kader worden verschillende voorbeelden behandeld van empirisch onderzoek naar deelaspecten van het literaire veld.

DOEL:

Hoofddoel van de cursus is het opdoen van verdiepte kennis van de praktijk van het boekenvak alsook van de theorie rond en het onderzoek naar het functioneren van de boekenuitgeverij te midden van andere instituties van het literaire veld

Twee leerdoelen staan daarbij centraal. De student moet voldoende kennis en inzicht verwerven over resp. in het functioneren van de boekenwereld, in het bijzonder van de boekenuitgeverij daarin, om op academisch niveau te kunnen deelnemen aan het debat over dit domein, om voorhanden onderzoek naar deze sector te kunnen evalueren alsook zelf onderzoeksvragen met betrekking tot dit domein te formuleren. De student moet daartoe op de hoogte zijn van enkele belangrijke cultuursociologische theorieën. Daarnaast wil deze cursus de student terdege voorbereiden op een stage in deze sector. De student moet daartoe een goed overzicht hebben van de uiteenlopende taken die de boekenuitgeverij vervult alsook van de werkzaamheden van de literaire instituties die de context vormen waarin de uitgeverij functioneert.  

SluitenHelpPrint
Switch to English