IInzicht in de bovengenoemde problemen en kennis van de voornaamste filosofische posities op het gebied van de filosofie van de cognitiewetenschappen. |
|
Na een korte inleiding in het dualisme, het materialisme en het behaviorisme is de cursus gewijd aan de dominante stroming op het gebied van de filosofie van de cognitiewetenschappen, namelijk het functionalisme. Na klassiek functionalisme worden recentere ontwikkelingen als de computationeel-representatieve theorie van het denken en het biofunctionalisme besproken, gevolgd door rivaliserende theorieën als het instrumentalisme en eliminativisme. Ook wordt stil gestaan bij problemen voor het functionalisme, zoals qualia, bewustzijn, en mentale oorzaken. Indien er voldoende tijd is wordt er ook stil gestaan bij de waarneming.
In de begleidende werkgroepen worden teksten uit het boek van Lycan en Prinz besproken, teksten die nog niet besproken zijn in de cursus 'Filosofie van de geest', waarvoor hetzelfde boek wordt gebruikt.
Het verschil tussen niveau 2 en 3 is volgens het Utrechtse onderwijsmodel dat tussen ‘verdiepend’ en ‘gevorderd’. Een student(e) die een bachelorcursus op niveau 3 volgt, wordt geacht al grotere en/of moeilijker opdrachten aan te kunnen. De docent van elke afzonderlijke cursus geeft hieraan invulling en legt de eisen voor niveau 2 resp. 3 uit aan het begin van de cursus.
|
|
|