De student kent de taalconstructies en het gangbare idioom van de imperatieve en objectgeoriënteerde programmeerparadigma's, en is in staat om daarmee een 2D game-omgeving met sprites te bouwen.
In de gemeenschappelijke basis van gameprogrammeren en het zustervak imperatief programmeren komen aan de orde:
- de structurering van een OO-programma (klassen, methoden, objecten, (her)definitie)
- de belangrijkste opdrachtvormen (toekenning, if, while, for, evt. switch en try)
- de belangrijkste expressievormen (constante, variabele, aanroep, operatoren, new, arrays)
- enkele programma-frameworks (event-driven, main met console-I/O)
- elementaire design patterns (zoeken van minimum, opbouwen van resultaat, turven, enz.)
- deelementaire datatypen (int, double, boolean, char, string, arrays)
- een aantal belangrijke libraries (basis-utilities, graphics, opbouw userinterfaces)
- de omgang met de ontwikkelomgeving
In Gameprogrammeren wordt daarnaast nader ingegaan op:
- de typisiche opzet van een 2D game
- het gebruik van de XNA library
- achtergronden, geschiedenis en klassieken van gameprogrammeren
- toepassingen, met name voor het maken van interactieve games
http://www.cs.uu.nl/education/vak.php?vak=INFOB1GP
|
|
|