SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GEO1-2255
GEO1-2255
Microeconomie van Innovatie
Cursus informatie
CursuscodeGEO1-2255
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Inhoud

Deze cursus is een introductie op het gebied van de micro-economie die de basis vormt van veel innovatietheorie. Micro-economie beschrijft het gedrag van consumenten en bedrijven en de interactie tussen deze groepen in markten. Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • De invloed van innovatie op vraag en aanbod.
  • Gedrag van consumenten en producenten en de rol van innovatie in verschillende markten (competitieve markt, oligopolie, monopolie).
  • Maximalisatie van nut door consumenten, en maximalisatie van winst door producenten.
  • Invloed van overheidsmaatregelen (belastingen, subsidies) op welvaart, innovatie en milieu.

Cursusdoelen:

Aan het eind van de cursus is de student in staat om:

  • De basisprincipes van de micro-economie te begrijpen.
  • Prijzen en output te berekenen in een competitieve markt, oligopolie en monopolie.
  • Elasticiteit, welvaart, nut- en winstmaximalisatie en de invloed van overheidsmaatregelen op de economie te berekenen.
  • De basisprincipes van de micro-economie toe te passen op vraagstukken uit de innovatie- en milieuwetenschappen.
  • Concepten uit de innovatiewetenschap te omschrijven en toe te passen.
  • Wetenschappelijk Engelstalig studiemateriaal te lezen en te verwerken.
SluitenHelpPrint
Switch to English