|
Deze cursus is een introductie op het gebied van de micro-economie die de basis vormt van veel innovatietheorie. Micro-economie beschrijft het gedrag van consumenten en bedrijven en de interactie tussen deze groepen in markten. Onderwerpen die aan bod komen zijn:
- De invloed van innovatie op vraag en aanbod.
- Gedrag van consumenten en producenten en de rol van innovatie in verschillende markten (competitieve markt, oligopolie, monopolie).
- Maximalisatie van nut door consumenten, en maximalisatie van winst door producenten.
- Invloed van overheidsmaatregelen (belastingen, subsidies) op welvaart, innovatie en milieu.
Cursusdoelen:
Aan het eind van de cursus is de student in staat om:
- De basisprincipes van de micro-economie te begrijpen.
- Prijzen en output te berekenen in een competitieve markt, oligopolie en monopolie.
- Elasticiteit, welvaart, nut- en winstmaximalisatie en de invloed van overheidsmaatregelen op de economie te berekenen.
- De basisprincipes van de micro-economie toe te passen op vraagstukken uit de innovatie- en milieuwetenschappen.
- Concepten uit de innovatiewetenschap te omschrijven en toe te passen.
- Wetenschappelijk Engelstalig studiemateriaal te lezen en te verwerken.
|
|
|