SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: DB2L03-KL
DB2L03-KL
Klinische Lessen
Cursus informatie
CursuscodeDB2L03-KL
Studiepunten (EC)7,5
Inhoud

 Korte omschrijving van dit lijnonderwijs:
Lijn 3 (klinische lessen) is de eerste in de reeks van het lijn onderwijs (lijn 3, 4, 5 en blok 25), die in samenhang (opbouw) zijn opgezet. Dit betekent dat er voor wat betreft de didactische vormgeving gekozen is voor een vergelijkbare opzet, gericht op het oefenen en groei naar meer zelfstandigheid in het klinische redeneren en klinisch probleem oplossen, met veel aandacht voor het proces van beoordelen van informatie en het nemen van beslissingen. Integratie en toepassen van kennis is hierbij essentieel. Er is voldoende kennis is dus nodig om tijdens dit proces voldoende diepgang te krijgen.

Het is van groot belang dat de student zich realiseert dat het ontbreken van Blok-kennis hinderend zal zijn bij de oefening van Klinisch redeneren. De studenten worden dan ook verzocht te zorgen voor voldoende kennis opgedaan in de onderliggende blokken voorafgaande aan deelname aan Lijn3 onderwijs. Bij Het ontbreken van de benodigde voorkennis bij de studenten die het Lijn 3 onderwijs gaan volgen (begin 2e jaar !), zou kunnen leiden tot andere (redeneer) processen, waardoor dit onderwijs niet voldoende functioneert als ‘oefening in het klinisch redeneren’. In lijn 3 is er voor gekozen om het accent (en de focus van studenten) niet alleen te leggen op het ‘oplossen van de casus‘ maar ook meer bij ‘het begrijpen van de achterliggende theorieën, modellen, concepten’.

De kernelementen in dit format zijn:
Wat is de probleemdefinitie; begrijp ik het probleem dat wordt voorgelegd?
• Analyse, Wat moet ik weten / welke vragen moet ik kunnen beantwoorden, om dit probleem
op te kunnen lossen?
• Vergaren van informatie en begrijpen en internaliseren van deze informatie. Met de
vergaarde inzichten: wat is nu je oordeel en beslissing voor dit probleem en wat zou je de
eigenaar adviseren?
• Synthese en integratie.

Hierbij zal waar mogelijk gebruik gemaakt worden van onderwerpen die aan de orde zijn gekomen in de voorafgaande blokken en het onderwijs uit lijn 1 en 2 en van de blokken die parallel lopen aan het lijn 3 onderwijs. In het lijnonderwijs (incl. blok 25) is ervoor gekozen om zowel tijdens het contact onderwijs als tijdens de zelfstudie, de student in een actieve rol te plaatsen en hen te stimuleren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. De onderwerpen die in de werkcolleges en de practica aan de orde komen zullen in context van de klinische praktijk worden geplaatst.

Voor deelname aan onderwijs met dieren / patienten geldt een moral obligation voor aanwezigheid en voorbereiding om de inzet  van de dieren verantwoord vorm te geven. De stof ter toetsing zal dus gaan over het redeneren aan de hand van kennis opgedaan in het voorafgaande en / of parallel lopende blokonderwijs.

SluitenHelpPrint
Switch to English