|
DEZE CURSUS WORDT IN HET CURSUSJAAR
2008/2009 NIET GEGEVEN.
Doel: Het verkrijgen van inzicht in de rol
en de achterliggende principes van de verschillende communicatieprocessen in
organisaties. De nadruk ligt hierbij op management en interne communicatie.
Achtergrond: Communicatie is van levensbelang voor iedere organisatie. Mensen
en afdelingen moeten taken kunnen afstemmen en het management moet beslissingen
en veranderingen effectief kunnen doorgeven en uitleggen. Een organisatie moet
bovendien nauw contact onderhouden met de buitenwereld, zoals een klant,
aanleverende bedrijven of overheid. Kortom, een organisatie is een
communicatiepoel van afstemming, overtuigen, (bij)sturing, onderhandelingen,
transacties en conflicthantering. In deze module worden organisaties beschouwd als complexe systemen; interactie
tussen de verschillende deelsystemen en feedback over de activiteiten vindt
plaats door middel van het communicatieproces. Hier komen onder meer aan de
orde: geschiedenis en verschillende benaderingen van organisationele
communicatie, de invloed van culturele factoren op het communicatieproces,
formele vs. informele communicatie, netwerken, communicatie in teams,
veranderingsmanagement, effectief
leiderschap en organisationele afstemming.
Vaardigheden: studenten leren hoe ze informatie- en communicatiestromen binnen
een organisatie op verschillende manieren in kaart kunnen brengen. De sterke en
zwakke kanten van de verschillende manieren worden geanalyseerd.
http://www.cs.uu.nl/education/vak/oc
|
|
|