Cursusdoelen:
Na afloop van de cursus heeft de student:
- kennis
van de karakteristieken van de range van mondiale duurzaamheidsvraagstukken
en van het multidisciplinaire karakter van deze vraagstukken;
-inzicht in de oorzaken en consequenties van
de vraagstukken en in de complexiteit van het proces van zoeken naar
oplossingen;
-inzicht in de
ethische en normatieve aspecten die daarbij een rol spelen.
Inhoud:
Centraal
staat het begrip `duurzame ontwikkeling¿ dat internationaal als leidraad voor
toekomstig handelen is geaccepteerd. Dit begrip omvat zowel een analyse van,
als een beleid voor, mondiale vraagstukken van milieu, economie en sociale
rechtvaardigheid. Het begrip problematiseert de relatie tussen locale en
mondiale vraagstukken, de belangenconflicten die daarbij een rol spelen, de
relatie tussen de westerse en niet-westerse wereld, de relatie tussen
wetenschappelijke kennis en technisch, economisch en politiek handelen, alsmede
de waardensystemen
die bij het zoeken van oplossingen aan de orde zijn. Met dit begrip als
referentiepunt behandelt deze cursus een aantal mondiale duurzaamheidsvraagstukken
die vrijwel dagelijks in discussie zijn.
De
cursus is gestructureerd rond het boek Living in the environment:
principles,
connections
and sollutionsvan Tyler Miller. Dit boek start met een Inleiding over milieuproblemen,
oorzaken daarvan en de relatie met duurzame ontwikkeling. Daarna worden de
basisprincipes behandeld van de ecologie, de studie van de interactie
van levende organismen (mensen, planten, dieren) met hun omgeving (het milieu)
die de basis vormt voor het denken over duurzame ontwikkeling. Vervolgens wordt
in een viertal blokken ingegaan op het duurzaam omgaan met biodiversiteit,
natuurlijke hulpbronnen, milieukwaliteit en menselijke maatschappijen. Hierbij komt
een groot aantal onderwerpen, principes en feiten aan bod welke kunnen worden
beschouwd als basiskennis voor de
Milieuwetenschappen (Body of Knowledge).