CloseHelpPrint
Kies de Nederlandse taal
Course module: WISM482
WISM482
Historical aspects of classroom mathematics
Course info
Course codeWISM482
EC7.5
Course goals
LANGUAGE: The course might be tought in Dutch, but only if all the participants understand the language well. INSTRUCTOR/CONTACT: Wepster S.A. (UU) EMAIL s.a.wepster@uu.nl PREREQUISITES: Some general knowledge of the history of mathematics; mathematics at Bachelor level. COURSE DESCRIPTION: This course fits well in a Science & Education Master. Participants investigate the emergence and the historical context of a number of subjects that populate modern highschool courses, such as: classical geometry, conics (synthetic as well as analytical), algebraical notations, early developments towards the calculus, the emergence of the function concept. Development of (Dutch) math education until the 19th century. Extra topics varying from year to year, e.g., higher dimensional geometry, emergence of abstract algebra, spherical trigonometry. A significant part of the course consists of excercises and assignments which have to be finished at home. At the end of the course, students write a paper on a research assignment. CALCULATION OF FINAL GRADE: 60% homework assignments 40% final research assignment LITERATURE: -- This course fits well in a Science & Education Master. Participants investigate the emergence and the historical context of a number of subjects that populate modern highschool courses, such as: classical geometry, conics (synthetic as well as analytical), algebraical notations, early developments towards the calculus, the emergence of the function concept. Development of (Dutch) math education until the 19th century. Extra topics varying from year to year, e.g., higher dimensional geometry, emergence of abstract algebra, spherical trigonometry. A significant part of the course consists of excercises and assignments which have to be finished at home. At the end of the course, students write a paper on a research assignment.
Content

De cursus belicht het ontstaan en de historische context van een aantal onderwerpen die tegenwoordig in vrijwel elk schoolcurriculum voorkomen. Aan de orde komen klassieke meetkunde; synthetische naast analytische behandeling van kegelsneden; de ontwikkeling en invloed van algebraische notaties, vroege aanzetten tot de differentiaal- en integraalrekening; ontstaan van het functiebegrip. Ook is er aandacht voor de ontwikkeling van het wiskundeonderwijs tot en met de negentiende eeuw met nadruk op de Nederlandse situatie.Elk jaar zal er ruimte zijn voor een aantal extra onderwerpen zoals meetkunde in hogere dimensies, het ontstaan van abstracte algebra, en boldriehoeksrekening.De studenten gaan zelf veelvuldig aan de slag met verstrekte (kopieen van) bronnen en opgaven, en krijgen aan het eind een kleine onderzoeksopdracht. Beoordeling vindt plaats op basis van uitgewerkte opgaven en een scriptie over het onderzoek.

 

 

CloseHelpPrint
Kies de Nederlandse taal