|
Bij
het vak scheduling en timetabling wordt aandacht
besteed aan het oplossen van vraagstukken als: `Op welk tijdstip ga je een
bepaalde actie ondernemen?',of `Wie laat je een bepaalde opdracht uitvoeren op een gegeven tijdstip?' De
eerste vraag is een typisch voorbeeld van een schedulingprobleem; de tweede staat centraal in
roosterproblemen. Bij het college worden technieken uit de combinatorische
optimalisering behandeld die kunnen worden gebruikt om dergelijke problemen op
te lossen, eventueel in combinatie met algoritmen gebaseerd op locaal zoeken.
Zoals de titel al aangeeft zijn er twee grote onderdelen: Timetablingen Scheduling.
Bij het eerste onderdeel wordt er gekeken naar praktische problemen. Zo komen
onder andere aan bod: het bepalen van de vertrektijden van de treinen bij de
NS, het plannen van bussen en buschauffeurs in Rotterdam, en het maken van
schoolroosters. Er wordt begonnen met een belangrijk onderdeel: uitzoeken wat
nu eigenlijk het probleem is waar men mee zit. Bij het tweede deel wordt een
inleiding gegeven in de theorie van scheduling. De studenten mogen
hierbij ook zelf problemen aandragen! Er wordt verondersteld dat men in ieder
geval de vakken `Algoritmiek' (of AD2) en `Discrete optimalisering' of `Optimalisering' heeft
gevolgd. Indien nodig kan een gebrek aan voorkennis ter plaatse worden
weggewerkt.
English translation of
the above:
In this course we consider problems like `at what time should we carry out a certain
action' or `who is supposed to do this task at the given time'? The first
question is a typical example of a scheduling problem, whereas the second is
the main question in rostering. In this course we
present techniques from combinatorial optimization that can be used to solve
problems like this; if no good techniques are available, then
we resort to local search. The course consists of two major subjects:
Timetabling and Scheduling (which are treated in this order). In the first
part, we discuss problems that occur in practice, like determining the optimal
time-table for the Dutch Railways, the planning of buses and drivers in Rotterdam, and the
construction of a timetable for school. We start with `how to model a problem',
which here refers to finding out what the right objective, constraints, and
assumptions should be. In the second part we give an introduction into
scheduling. We expect a basic knowledge of algorithms and optimization, but
small deficiencies are removed on the spot. If you have any topics that you
want to be discussed in this course, then make a request.
http://www.cs.uu.nl/education/vak.php?vak=INFOSTT&jaar=2008
|
|
|