De
ontwikkelingen op het gebied van Informatie Systemen (IS) en Informatie
Technologie (IT) bieden voortdurend nieuwe mogelijkheden om de inrichting van
organisaties te verbeteren. Daarom bestaat deze cursus uit een drietal
onderdelen:
- Inleiding organisatie theorie: Gaat in op de
belangrijkste stromingen van de bedrijfskunde en de organisatie theorie, van de
principes van Scientific
Management van Taylor tot de Core Competences van Hamel en Prahalad. De verschillende theoriën belichten verschillende aspecten van de organisatie zoals bijvoorbeeld
strategie, structuur, cultuur en relatie met de omgeving.
- Inleiding informatiesystemen: Gaat in op de basisgrondslagen van
informatiesystemen. Waaruit bestaat bijvoorbeeld een informatiesysteem, welke
informatiesystemen zijn er beschikbaar en hoe zet je informatiesystemen
strategisch in. Daarnaast zal er specifiek aandacht worden geschonken aan het
gebruik van zogenaamde enterprise
systemen, management informatiesystemen, decision
support systemen en e-commerce
en e-business. Hier wordt
duidelijk hoe dit de bedrijfsvoering van ondernemingen heeft veranderd en zelfs
heeft geresulteerd in organisaties die volledig afhankelijk zijn van hun
informatiesystemen.
- Implementatie van informatiesystemen
in organisaties: In dit onderdeel maakt de student kennis met de uitdaging om
een informatie systeem op de juiste wijze in een organisatie te introduceren.
Het zal duidelijk worden dat het niet alleen gaat om het implementeren van de
technologie. Door de introductie van informatiesystemen verandert namelijk ook
de werkwijze, de uitdaging is dus vooral om de organisatie te bewegen om te
veranderen.
Cursusdoelen:
- Kennis verwerven van de belangrijkste
organisatiekundige en informatiesystemen theoriën
- De belangrijkste bedrijfsinformatiesystemen en hun toepassingen kunnen
beschrijven
- Kennis van informatiesystemen kunnen toepassen om organisaties
efficiënter en effectiever in te richten
- De organisatorische veranderingen die gepaard gaan met de introductie van
informatiesystemen kunnen benoemen en inschatten.
http://www.cs.uu.nl/education/vak.php?vak=INFOIOBM&jaar=2008