|
Een
grondige orientatie op de
verschillende onderwerpen, theorieen
en methoden binnen de cognitiewetenschap. Cognitiewetenschap is het
interdisciplinaire onderzoeksgebied ontstaan uit psychologie, informatica,
taalwetenschap, neurologie en filosofie, waarin getracht wordt cognitieve
processen van mensen of systemen te begrijpen en te verklaren. Cognitieve
processen zijn de denkprocessen die de basis vormen voor menselijke
intelligentie. Dit vak biedt een verdieping van de kennis van de psychologische
functies en processen zoals die bij het vak Human-Computer Interaction beknopt aan bod zijn gekomen. Verder
ligt dit vak aan de basis van wat in het vak Kennisacquisitie en -modellering behandeld wordt. Daar gaat het om bijv. kennisgerepresenteerd in systemen en om
machinaal redeneren; hier gaat het om menselijke kennis en menselijk redeneren.
Het belang van het vak Cognitie en Informatieverwerking is tweeledig. Enerzijds
zijn het steeds mensen die met digitale systemen omgaan. Het is dan nuttig te
weten hoe mensen aspecten van die systemen waarnemen, zaken ervan begrijpen en
onthouden, problemen oplossen e.d. Anderzijds blijkt kennis van de wijze waarop
mensen o.a. redeneren en beslissingen nemen een vruchtbare bron te zijn voor
het ontwerpen van systemen.
http://www.cs.uu.nl/education/vak.php?vak=INFOCI&jaar=2008
|
|
|