SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOB3ELG
INFOB3ELG
E-learning en games
Cursus informatieRooster
CursuscodeINFOB3ELG
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau3 (Bachelor Gevorderd)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Betawetenschappen; Onderwijsinstituut Informatica;
Contactpersoondr. H. van Oostendorp
Telefoon+31 30 2538357
E-mailH.vanOostendorp@uu.nl
Docenten
Docent
dr. H. van Oostendorp
Overige cursussen docent
Blok
Onbekend
Aanvangsblok
2
TimeslotD: WO-middag, WO-namiddag, Vrijdag
Onderwijsvorm
Voltijd
Aanmeldingsprocedureadministratie onderwijsinstituut
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedureadministratie onderwijsinstituut
Cursusdoelen
-
Inhoud

In dit vak staan centraal de (leer)psychologische eigenschappen van gebruikers (bijvoorbeeld leerlingen/studenten en spelers van games) en cognitieve effecten bij het verwerken van informatie in elektronische leeromgevingen en tijdens het werken met games. Allereerst worden factoren behandeld die van belang zijn voor informatieverwerking en leeruitkomsten in hypermedia omgevingen, zoals de rol van individuele verschillen, en de mate van controle door de gebruiker over de leeromgeving. Vervolgens wordt het visualiseren en leren met animaties behandeld. De centrale vraag hierbij is onder welke voorwaarden animaties effectief zijn en wanneer juist niet. Speciale aandacht krijgt het werken met games (entertainment en serious games). Hierbij wordt ingegaan op de vraag hoe games efficiënt in te zetten zijn voor educatieve doeleinden. Zo wordt besproken welke cognitieve effecten kunnen optreden tijdens het spelen van een game, wat daar de gevolgen van zijn en hoe je daar als ontwerper van games mee kunt omgaan. Software om argumentatiestructuren te analyseren en visualiseren zal vervolgens besproken worden. In toenemende mate stelt technologie gebruikers in staat samen te werken bij het verwerven van kennis en het delen van kennis (kennismanagement). In het bijzonder wordt aandacht besteed aan eigenschappen en uitkomsten van collaboratief leren in computer ondersteunde omgeving. Tot slot wordt ingegaan op de vraag op welke wijze educatieve software op bruikbaarheid (usability) voor gebruikers geëvalueerd moet worden. - Topics: E-learning, hypermedia, multimedia, informatieverwerking, leeruitkomsten, cognitieve stijlen, gebruikers' controle, leren met animaties, (entertainment, serious) games, visualiseren van argumentatiestructuren, computer-supported collaboratief leren, kennismanagement, usability evaluatie, en courseware evaluatie. - Cursusdoelen: Verwerven van kennis m.b.t. E-learning en games, met name de (leer)psychologische aspecten rond de informatieverwerking tijdens het werken met e-learning systemen en games.

 

http://www.cs.uu.nl/education/vak.php?vak=INFOB3ELG&jaar=2008

 

Ingangseisen
Verplicht materiaal
-
Werkvormen (aanwezigheidsplicht)
Hoorcollege (Verplicht)

Werkcollege (Verplicht)

Toetsen
Tentamen
Weging100
Minimum cijfer6

SluitenHelpPrint
Switch to English