Leerdoel
Na het voltooien van deze cursus:
- heeft de student fundamentele kennis verworven over de klassieke principes en de recente ontwikkelingen in de cognitieve neurowetenschappen
- is de student in staat vooraanstaande recente cognitief-neurowetenschappelijke literatuur te beoordelen en dit te verwoorden
Inhoud
Deze cursus behandelt de manier waarop mentale processen gerealiseerd worden door het (menselijke) brein. Met name wordt ingegaan op functies als aandacht, geheugen, 'executieve functies', emotie, aansturing van motoriek, en hun onderlinge relaties (bijv.: emotie en geheugen sturen de aandacht, die weer bepaalt wat er in het geheugen opgeslagen wordt of hoe er motorisch gereageerd wordt). Speciale aandacht is er voor netwerken van neuronen of hersengebieden waarin de geïntegreerde functies geïmplementeerd zijn, en voor de methoden om deze te onderzoeken. De cursus begint dan ook met een gedetailleerde behandeling van cognitief-neurowetenschappelijke technieken zoals functionele magnetische resonantie imaging (fMRI) en event-related potentials (ERP).
Aspecten van academische vorming
Schriftelijke eindtoets, opdrachten
Communicatieve vaardigheden
- Presenteren - een referaat/pleidooi voorbereiden, uitvoeren en evalueren
Vaardigheden in academisch denken
- Bestuderen en analyseren van informatie
- Synthetiseren en structureren van informatie
Vaardigheden in wetenschappelijk onderzoek
- Onderzoeksrapportages kunnen analyseren en kritisch beoordelen
Reflectieve vaardigheden
- Het plaatsen van de stof in een wetenschapsfilosofische context