Het verwerven van elementaire kennis van de belangrijkste structuurprincipes van natuurlijke taal en condities op afhankelijkheden; de vaardigheid deze kennis in eenvoudige analyses toe te passen, en deze te verbinden met algemene kwesties rond de positie van taal temidden van de cognitieve vermogens van de mens (zoals de leerbaarheid van taal), en te leren over deze zaken op eenvoudig niveau te rapporteren.
|
|
De
cursus heeft als doel de deelnemers bekend te maken met een aantal
leidende ideeën van de huidige taalwetenschap, en hen daarnaast enige concrete
ervaring te verschaffen met de manier waarop de structuur van talen onderzocht
kan worden.De cursus begint met een korte inleiding in de positie van het
taalvermogen temidden van de overige cognitieve functies; daarbij zal ook
aandacht worden geschonken aan het nature-nurture debat. Voorts komt aan de
orde de status van taaltheorie als model van het taalvermogen. Een groot deel
van de cursus zal worden besteed aan het al oefenend kennis maken met de
voornaamste structuurprincipes van natuurlijke taal. Daarbij zal de moedertaal
van de deelnemers veelal als uitgangspunt dienen; er zal echter systematisch
aandacht worden besteed aan verschillen met andere talen, zowel nauw als minder
nauw verwant.
|
|