Let op: Deze cursus telt mee bij de totstandkoming van het
Bindend Studieadvies voor eerstejaars bachelorstudenten.
Leerdoel
De cursus biedt aan de hand van centrale thema?s binnen het
vakgebied een verdieping in de functieleer en een kennismaking met de
toepassingen van de functieleer in onderzoek en beroepspraktijk. Ook wordt aan
de hand van thema's uit de functieleer ervaring opgedaan in de
wetenschappelijke verslaglegging. Een student dient na afronding deze cursus:
-
uit
te kunnen leggen hoe cognitief psychologen de mentale functies van de mens theoretisch analyseren en experimenteel
onderzoeken
-
aan
te kunnen geven hoe cultuur en cognitieve functies samenhangen
-
de
relaties van de functieleer met andere onderdelen van de psychologie te kunnen
omschrijven
- beroepsprofielen binnen de functieleer te kunnen schetsen (m.n. op het gebied van de neuropsychologie en de cognitieve ergonomie)
-
uit
te kunnen leggen wat en hoe de rol van de neuropsycholoog is binnen onderzoek,
maar ook binnen het klinische veld van de diagnostiek en de behandeling van
cognitieve functiestoornissen na hersenletsel
-
deze
kennis te hebben toegepast in een opdracht naar aanleiding van een
neuropsychologische casus.
Onderzoekspracticum:
-
een
onderzoeksvraag met bijbehorende hypothesen te kunnen formuleren en deze
probleemstelling, alsmede de methode van onderzoek en de resultaten te kunnen
plaatsen in de kennis en literatuur van de functieleer.
-
een
begrijpelijk onderzoeksverslag te kunnen schrijven, dat wil zeggen de opzet van
een onderzoek zo kunnen beschrijven dat eenieder dit onderzoek op precies
dezelfde wijze kan herhalen, en de resultaten te kunnen interpreteren en
dusdanig presenteren dat deze voor iedereen begrijpelijk en overzichtelijk
zijn.
-
de
eerder opgedane vaardigheid in het werken met computerprogramma's zoals SPSS en
Excel te hebben uitgebreid.
Inhoud
Deze cursus behandelt de psychologische kennis over mentale
functies. Deze mentale functies betreffen niet alleen de cognitie (zoals
bijvoorbeeld de waarneming, het geheugen en de taal), maar de gehele breedte
van ons mentaal functioneren, met inbegrip van motivatie en emoties. In de
cursus Inleiding in de Psychologie: Overzicht en Geschiedenis is de
waarneming, en in het bijzonder het zien, reeds uitgebreid aan de orde geweest.
Bij de cursus Biologische grondslagen van het gedrag zijn de functies
?aandacht?, ?motoriek? en ?emotie? behandeld.
In de
huidige cursus zal een verdieping in de functieleer gegeven worden waarbij het
geheugen, de taal en het beslissen centraal zullen staan. Naast de hoorcolleges
zijn er een aantal verdiepingscolleges die verzorgd zullen worden door
hoogleraren die zich in verschillende deelgebieden van de functieleer
bezighouden. Zij zullen naast een uiteenzetting van hun specialisme de
samenhang tussen de verschillende deelgebieden toelichten. Ook zullen zij
ingaan op recente toepassingen en onderzoek binnen de functieleer.
In de
werkgroepen zal de nadruk komen te liggen op de praktische toepasbaarheid van
wat er in het college is behandeld en in de literatuur is bestudeerd aan de
hand van een tweede toepassingsgebied, de klinische neuropsychologie. Aan de
hand van een voorbeeldcasus van een patiënt met een neuropsychologische
stoornis zal worden geoefend in het afnemen van neuropsychologische taken. De
gegevens zullen vervolgens geïnterpreteerd moeten worden om zo tot een
klinische diagnose te kunnen komen.
Een
tweede belangrijk toepassingsgebied is de cognitieve ergonomie. Hierbij wordt
de kennis omtrent het cognitief functioneren van de mens, en in het bijzonder
de grenzen van ons cognitief vermogen, gebruikt om veiligheid en werkprestaties
te optimaliseren. Op dit toepassingsgebied zal tijdens de colleges worden
ingegaan.
Naast deze twee werkvelden zal er in de colleges specifieke
aandacht besteed worden aan de interculturele aspecten van taal.
Onderzoekspracticum
Het
onderzoekspracticum vormt een belangrijk onderdeel van de cursussen:
Ontwikkelingspsychologie, Functieleer, Persoonlijkheidsleer en Sociale
Psychologie. Het inhoudelijke thema van het gedeelte van het
onderzoekspracticum dat hoort bij deze cursus is ontleend aan de Functieleer.
Het gaat in het onderzoekspracticum echter niet primair om de inhoud, maar om
de (schrijf)vaardigheden, en het aanleren van ?wetenschappelijke vaardigheden?
bij het doen van onderzoek.
De
student neemt in het onderzoekspracticum twee verschillende rollen op zich: Die
van onderzoeksdeelnemer en die van onderzoeker, waardoor eventuele
methodologische obstakels duidelijk zichtbaar kunnen worden. Tijdens het
practicum zullen verschillende soorten onderzoek de revue passeren. Een telkens
terugkomend thema zal zijn: Meet het instrument daadwerkelijk wat de onderzoeker wil meten, en hoe kan de onderzoeker daar zeker van zijn?
Bij Functieleer behoren twee aan elkaar gerelateerde onderzoeken, waarover één
onderzoeksverslag dient te worden geschreven. Daarnaast zal over één van de
onderzoeken een aantal korte opdrachten worden gegeven. Als leidraad voor het
schrijven zullen onder andere de normen van de American Psychological
Association (APA) worden gehanteerd.
Aspecten van academische vorming
Werkgroepopdracht
Communicatieve Vaardigheden:
-
Verslag
doen van een door derden te begrijpen neuropsychologische casus
Professionele vaardigheden
-
Eerste
kennismaking met de neuropsychologische beroepspraktijk
Practicumopdracht
Basisvaardigheden:
-
Gebruik
van data-analyse pakketten zoals Excel en SPSS
- Duidelijk
communiceren in het Nederlands
Communicatieve vaardigheden:
-
Schrijven
van onderzoeksverslagen (in artikelvorm)
-
Duidelijk
presenteren van resultaten en bevindingen
Vaardigheden in wetenschappelijk denken:
-
Systematisch
zoeken interpreteren van wetenschappelijke publicaties
-
Begrijpen
en toepassen van ethische aspecten van het onderzoek
Vaardigheden in wetenschappelijk onderzoek
-
Uitvoeren
van onderzoek
-
Analyseren en verslaan van onderzoeksbevindingen
-
Kritisch
analyseren en beoordelen van eigen onderzoek en bevindingen
Schriftelijk
tentamen
Vaardigheden in wetenschappelijk denken
-
Bestuderen
en analyseren van informatie
-
Synthetiseren
en structureren van informatie