SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300154
200300154
Functieleer
Cursus informatie
Cursuscode200300154
Studiepunten (EC)7,5
Inhoud
Inhoud:

Let op: Deze cursus telt mee bij de totstandkoming van het Bindend Studieadvies voor eerstejaars bachelorstudenten.

 

Leerdoel

De cursus biedt aan de hand van centrale thema?s binnen het vakgebied een verdieping in de functieleer en een kennismaking met de toepassingen van de functieleer in onderzoek en beroepspraktijk. Ook wordt aan de hand van thema's uit de functieleer ervaring opgedaan in de wetenschappelijke verslaglegging. Een student dient na afronding deze cursus:

-         uit te kunnen leggen hoe cognitief psychologen de mentale functies van de mens  theoretisch analyseren en experimenteel onderzoeken

-         aan te kunnen geven hoe cultuur en cognitieve functies samenhangen

-         de relaties van de functieleer met andere onderdelen van de psychologie te kunnen omschrijven

-         beroepsprofielen binnen de functieleer te kunnen schetsen (m.n. op het gebied van de neuropsychologie en de cognitieve ergonomie)

-         uit te kunnen leggen wat en hoe de rol van de neuropsycholoog is binnen onderzoek, maar ook binnen het klinische veld van de diagnostiek en de behandeling van cognitieve functiestoornissen na hersenletsel

-         deze kennis te hebben toegepast in een opdracht naar aanleiding van een neuropsychologische casus.

Onderzoekspracticum:

-         een onderzoeksvraag met bijbehorende hypothesen te kunnen formuleren en deze probleemstelling, alsmede de methode van onderzoek en de resultaten te kunnen plaatsen in de kennis en literatuur van de functieleer.

-         een begrijpelijk onderzoeksverslag te kunnen schrijven, dat wil zeggen de opzet van een onderzoek zo kunnen beschrijven dat eenieder dit onderzoek op precies dezelfde wijze kan herhalen, en de resultaten te kunnen interpreteren en dusdanig presenteren dat deze voor iedereen begrijpelijk en overzichtelijk zijn.

-         de eerder opgedane vaardigheid in het werken met computerprogramma's zoals SPSS en Excel te hebben uitgebreid.

 

Inhoud

Deze cursus behandelt de psychologische kennis over mentale functies. Deze mentale functies betreffen niet alleen de cognitie (zoals bijvoorbeeld de waarneming, het geheugen en de taal), maar de gehele breedte van ons mentaal functioneren, met inbegrip van motivatie en emoties. In de cursus Inleiding in de Psychologie: Overzicht en Geschiedenis is de waarneming, en in het bijzonder het zien, reeds uitgebreid aan de orde geweest. Bij de cursus Biologische grondslagen van het gedrag zijn de functies ?aandacht?, ?motoriek? en ?emotie? behandeld.

In de huidige cursus zal een verdieping in de functieleer gegeven worden waarbij het geheugen, de taal en het beslissen centraal zullen staan. Naast de hoorcolleges zijn er een aantal verdiepingscolleges die verzorgd zullen worden door hoogleraren die zich in verschillende deelgebieden van de functieleer bezighouden. Zij zullen naast een uiteenzetting van hun specialisme de samenhang tussen de verschillende deelgebieden toelichten. Ook zullen zij ingaan op recente toepassingen en onderzoek binnen de functieleer.

In de werkgroepen zal de nadruk komen te liggen op de praktische toepasbaarheid van wat er in het college is behandeld en in de literatuur is bestudeerd aan de hand van een tweede toepassingsgebied, de klinische neuropsychologie. Aan de hand van een voorbeeldcasus van een patiënt met een neuropsychologische stoornis zal worden geoefend in het afnemen van neuropsychologische taken. De gegevens zullen vervolgens geïnterpreteerd moeten worden om zo tot een klinische diagnose te kunnen komen.

Een tweede belangrijk toepassingsgebied is de cognitieve ergonomie. Hierbij wordt de kennis omtrent het cognitief functioneren van de mens, en in het bijzonder de grenzen van ons cognitief vermogen, gebruikt om veiligheid en werkprestaties te optimaliseren. Op dit toepassingsgebied zal tijdens de colleges worden ingegaan.

Naast deze twee werkvelden zal er in de colleges specifieke aandacht besteed worden aan de interculturele aspecten van taal.

 

Onderzoekspracticum

Het onderzoekspracticum vormt een belangrijk onderdeel van de cursussen: Ontwikkelingspsychologie, Functieleer, Persoonlijkheidsleer en Sociale Psychologie. Het inhoudelijke thema van het gedeelte van het onderzoekspracticum dat hoort bij deze cursus is ontleend aan de Functieleer. Het gaat in het onderzoekspracticum echter niet primair om de inhoud, maar om de (schrijf)vaardigheden, en het aanleren van ?wetenschappelijke vaardigheden? bij het doen van onderzoek.

De student neemt in het onderzoekspracticum twee verschillende rollen op zich: Die van onderzoeksdeelnemer en die van onderzoeker, waardoor eventuele methodologische obstakels duidelijk zichtbaar kunnen worden. Tijdens het practicum zullen verschillende soorten onderzoek de revue passeren. Een telkens terugkomend thema zal zijn: Meet het instrument daadwerkelijk wat de onderzoeker wil meten, en hoe kan de onderzoeker daar zeker van zijn?

Bij Functieleer behoren twee aan elkaar gerelateerde onderzoeken, waarover één onderzoeksverslag dient te worden geschreven. Daarnaast zal over één van de onderzoeken een aantal korte opdrachten worden gegeven. Als leidraad voor het schrijven zullen onder andere de normen van de American Psychological Association (APA) worden gehanteerd.

 

Aspecten van academische vorming

Werkgroepopdracht

Communicatieve Vaardigheden:

-         Verslag doen van een door derden te begrijpen neuropsychologische casus

Professionele vaardigheden

-         Eerste kennismaking met de neuropsychologische beroepspraktijk

Practicumopdracht

Basisvaardigheden:

-         Gebruik van data-analyse pakketten zoals Excel en SPSS

-         Duidelijk communiceren in het Nederlands

Communicatieve vaardigheden:

-         Schrijven van onderzoeksverslagen (in artikelvorm)

-         Duidelijk presenteren van resultaten en bevindingen

Vaardigheden in wetenschappelijk denken:

-         Systematisch zoeken interpreteren van wetenschappelijke publicaties

-         Begrijpen en toepassen van ethische aspecten van het onderzoek

Vaardigheden in wetenschappelijk onderzoek

-         Uitvoeren van onderzoek

-         Analyseren en verslaan van onderzoeksbevindingen

-         Kritisch analyseren en beoordelen van eigen onderzoek en bevindingen

Schriftelijk tentamen

Vaardigheden in wetenschappelijk denken

-         Bestuderen en analyseren van informatie

-         Synthetiseren en structureren van informatie

 

SluitenHelpPrint
Switch to English