Voertaal
Wanneer meer dan 20% van de studenten buitenlands is zal de voertaal van deze cursus Engels
zijn. De toetsing vindt dan ook plaats in het Engels tenzij de docent bij
aanvang van de cursus anders aangeeft.
Leerdoel
Na het voltooien van deze cursus:
-
heeft
de student fundamentele kennis verworven over de klassieke principes en de
recente ontwikkelingen in de cognitieve neurowetenschappen
-
is
de student in staat vooraanstaande recente cognitief-neurowetenschappelijke literatuur
te beoordelen en dit te verwoorden
Inhoud
Deze cursus behandelt de manier waarop mentale processen gerealiseerd worden
door het (menselijke) brein. Met name wordt ingegaan
op functies als aandacht, geheugen, 'executieve functies', emotie, aansturing
van motoriek, en hun onderlinge relaties (bijv.: emotie en geheugen sturen de
aandacht, die weer bepaalt wat er in het geheugen opgeslagen wordt of hoe er
motorisch gereageerd wordt). Speciale aandacht is er voor netwerken van
neuronen of hersengebieden waarin de geïntegreerde functies geïmplementeerd
zijn, en voor de methoden om deze te onderzoeken. De cursus begint dan ook met
een gedetailleerde behandeling van cognitief-neurowetenschappelijke technieken
zoals functionele magnetische resonantie imaging (fMRI) en event-related
potentials (ERP).
Aspecten van academische vorming
Schriftelijke eindtoets, opdrachten
Communicatieve vaardigheden
-
Presenteren
- een referaat/pleidooi voorbereiden, uitvoeren en evalueren
Vaardigheden in academisch denken
-
Bestuderen
en analyseren van informatie
-
Synthetiseren
en structureren van informatie
Vaardigheden in wetenschappelijk onderzoek
-
Onderzoeksrapportages
kunnen analyseren en kritisch beoordelen
Reflectieve vaardigheden
-
Het
plaatsen van de stof in een wetenschapsfilosofische context