Leerdoel
Na het voltooien van deze cursus heeft de student:
-
kennis
over de bouw en werking van de menselijke zintuigen en de neuronale processen
die aan de waarneming ten grondslag liggen;
-
inzicht in de methoden waarmee zulke kennis verkregen wordt;
-
begrip
van de samenhang van de zintuigen onderling en de relatie met het handelen
(actie);
-
inzicht
in de menselijke waarneming vanuit de volgende perspectieven: zintuiglijk,
perceptueel, cognitief en formeel (theoretisch).
Inhoud
De waarnemingspsychologie is de oudste en verst ontwikkelde
onderzoekstak van de psychologie. Aangezien mensen steeds via hun zintuigen in
contact komen met de buitenwereld, wordt men op alle mogelijke terreinen van de
psychologie en de sociale wetenschappen geconfronteerd met de beperkingen en de
mogelijkheden van de menselijke waarneming. De waarneming (= perceptie) van de
omgeving wordt mogelijk gemaakt door een aantal zintuigsystemen: het zien, het
horen, de tastzin, de reuk en de smaak. Onderzoek heeft laten zien dat de indeling
in deze klassieke vijf zintuigen niet meer dan een eerste benadering is. Binnen
elk van deze bestaan subsystemen, zoals het kleurenzien, de toonhoogtewaarneming, de pijn- en de
temperatuurzin en nog verscheidene andere. De waarneming is nauw verbonden met
activiteit. Daarvan kan men vele voorbeelden vinden: doelgerichte acties, zoals
bij het vangen, pakken, wijzen en navigeren, zijn zonder directe koppeling aan
de waarneming onuitvoerbaar. De waarneming wordt in deze cursus dan ook steeds
binnen een relevant actiekader geplaatst. Perceptie wordt mogelijk door
processen waarvan het verloop en de resultaten op verschillende niveaus
bestudeerd kunnen worden: het receptorniveau, het niveau van de afferente zenuwen en het brein, het cognitieve niveau en
het niveau van het gedrag, zowel complex (bijv. lezen,
zoeken, vangen) als eenvoudig (bijv. reactietijden, oogbewegingen). Naast een
dieper inzicht in verschillende zintuigsystemen bestaat er ook behoefte aan
meer algemene waarnemingstheorieën, waarin verschillende inzichten geïntegreerd
zijn vanuit een centraal principe, bijvoorbeeld vanuit het principe van de
aandacht. Tenslotte is het van groot belang te blijven
zoeken naar formele (wiskundige) modellen die perceptueel gedrag of onderdelen
daarvan kunnen beschrijven. In de cursus zal ook aandacht worden besteed aan de
methoden voor het bestuderen van de waarneming.
Aspecten van academische vorming
Schriftelijk tentamen
Organisatorische vaardigheden
-
Planmatig werken
Vaardigheden in academisch denken
-
Bestuderen
en structureren van informatie
-
Het
kritisch bestuderen en analyseren van theorieën,
beweringen en bevindingen