 | | | | | |
 | | | | | |
KD III
Doelstelling en inhoud
Casustraining
- Aan de hand van echte patiënten ziektescripts opbouwen op patiëntniveau en op ziektebeeldniveau. De onderlinge relaties tussen de bouwstenen van het script begrijpen. De realiteit en de uniciteit van de patiënt inzien; overeenkomsten en discrepanties tussen de ziektegeschiedenis van de patiënt en de tekstboekgegevens opmerken en interpreteren.
- Medische beslismomenten herkennen en medische beslissingen analyseren, begrijpen, kunnen onderbouwen. Leren zich af te vragen `Waarom?’
- Vragen uit de patiëntenzorg evidence based kunnen beantwoorden.
- Nieuwe ontwikkelingen binnen de geneeskunde op waarde en relevantie kunnen schatten.
- Leren overdragen en kort en bondig de essentie van de ziektegeschiedenis formuleren. Hoofdzaken scheiden van bijzaken.
- (Parate) medische kennis verwerven.
Aanvullend onderzoek
Interpretatie van laboratoriumdiagnostiek
Werkvormen en weekstramien
Casustraining
Het onderwijs Klinisch Denken is kleinschalig. Een casus bestrijkt meerdere werkgroepen en tussen de werkgroepen in is er zelfstudie. Elk semester neemt het tempo, de complexiteit, de diepgang en de mate van zelfstandigheid van de student bij het Klinisch Denken onderwijs toe. Aan het einde van het tweede semester van jaar 2 (KD4) kan de student ook overweg met casuïstiek die niet inhoudelijk besproken is.
Aanvullend onderzoek
Dit vindt plaats in werkcolleges
Alle onderwijs onderdelen van de lijn Klinisch Denken zijn verplicht.
Plaats in het curriculum
De lijn Klinisch Denken loopt door het hele curriculum en vormt de verbinding tussen de lijnen Klinisch Handelen, Kennis, en de Wetenschapslijn
Aanvullend onderzoek vindt plaats in jaar 1 en 2.
Literatuur
Het blok is gebaseerd op de volgende bronnen:
- Boeken van de lijnen Kennis, Wetenschap en Klinisch handelen
- Naslagwerken uit studielandschap
- Evidence based Richtlijnen
- Medische tijdschriften
Zie ook: standaard boekenlijst
Toetsing
Twee keer per jaar is er een schriftelijke toets (één reguliere toets en een herkansing). Details alsmede voorwaarden voor participatie aan de toets en het kunnen slagen voor de toets staan beschreven in het Lijnboek Klinisch Denken.
Contactpersoon
Dr. J. E. Hoogendijk, J.Hoogendijk@umcutrecht.nl
|
 |
|
|
|
 | | | |
|
  |  |
|  |