 | | | | | |
 | | | | | |
Wetenschappelijke vorming – Onderzoeksmethodologie
Doelstelling en inhoud
- Het verschaffen van een theoretische basis voor onderzoekspraktijk (OP) II en III, met de nadruk op methodologie van mensgebonden wetenschappelijk onderzoek.
- Het leren kennen van de architectuur van klinisch wetenschappelijk onderzoek. Specifiek het leren kennen van de verschillende onderzoeksgebieden in de geneeskunde (etiologie, diagnostiek, prognostiek, en interventie) en hoe in elk van deze gebieden een wetenschappelijke vraag vertaald kan worden in een onderzoeksopzet.
- Inzicht krijgen in hoe de gegevens van klinisch wetenschappelijk onderzoek geanalyseerd kunnen worden.
- Klinisch wetenschappelijke artikelen kritischer leren beoordelen en interpreteren.
Werkvormen en weekstramien
In 3 onderwijsweken worden 5 webcolleges gecombineerd met 3 hoorcolleges, 2 responsiecolleges, 2 practica en 2 werkcolleges. Studenten werken daarnaast in groepjes van 4/5 aan onderzoeksontwerpen met een vraagstelling die ze zelf formuleren.
Plaats in het curriculum
Wetenschappelijke Vorming – Onderzoeksmethodologie wordt gegeven in de weken 11 t/ m 13 van jaar 1 (kalenderweken 46 t/m 48).
Literatuur
Het blok is gebaseerd op de volgende bronnen:
Grobbee, D.E., Hoes, A.W., Clinical epidemiology: Principals, Methods, and Applications for Clinical Research. Jones and Bartlett Publishers, LLC. Sudbury. Massachusetts, USA, 2008.
Zie ook: standaard boekenlijst
Toetsing
Het onderwijs wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen op basis van (methodologische) vragen deels aan de hand van delen van artikelen uit internationaal wetenschappelijke tijdschriften. Er is één herkansingsmogelijkheid.
Contactpersonen
Dr. S. Elias, mail: S.Elias@umcutrecht.nl
|
 |
|
|
|
 | | | |
|
  |  |
|  |